CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday 30 January 2009

YANG PUTUS BOLEH DISAMBUNG OLEH LINTAH?...

RAWATAN LINTAH



Contoh Kes-kes menggunakan Rawatan Lintah

KES SATU:
RINGKASAN: seorang lelaki berumur 25 tahun jatuh dari tangga mengalami putus jari dan dijangkakan satu per tiga dari proximal phalanx.

Diikut oleh kegagalan membaik pulih venous dengan vein grafts, lintah telah digunakan dan warna kulit bahagian itu berubah dengan cepat.Rawatan diteruskan setiap 4 ke 6 jam. 5 hari selepas itu, aktiviti pembaik pulih bermula secara semulajadi. 8 hari selepas itu, saliran darah telah berjaya dibaik pulih.
3 minggu selepas itu, lapisan kulit mula terbentuk. 6 minggu selepas itu, diikuti dengan rawatan pergerakan aktif dan pasif dan juga coban taping, jari itu mengalami TAM pada 224 darjah

Prosedur yang dimuatkan dalam kes satu telah dijalankan dengan berjaya oleh Dr. D.H. Lalonde, B.Sc, M.Sc.,M.D., FRCSC Plastic and Reconstructive Surgery, St.John, N.B., Canada.


KES DUA:
RINGKASAN: seorang lelaki kulit putih berumur 45 tahun memgalami putus telinga di bahagian dua per tiga telinga kanan. Telinga itu di sambung semula mengunakan microovascular anastomosis pada kapilari luaran yang kecil. Tiada veins yang boleh digunakan untuk anastomosis. Tidak lama selepas anastomosis, berlaku venous congestion yang jelas. Lintah perubatan digunakan untuk merawat venous congestion.

24 jam selepasGambar mejunjukkan beberapa venous congestion dalam telinga yang disambung semula diikuti avulsion lengkap.
48 jam selepas3 ekor lintah telah di gunakan setiap 8 jam. Diikuti oleh permulaan penggunaan, kemajuan yang jelas dapat dikesan.

72 jam selepas3 ekor lintah telah digunakan setiap 8 jam untuk jangkamasa 14 ke 30 minit. Kemajuan dalam perubahan warna dan bengkak menyusut serta congestion dikesan.

6 hari selepasseluruh telinga yang disambung semula dapat digunakan dan pulih dengan baik..

Dua bulan selepaspemulihan lengkap telinga yang disambung semulaProsedur yang dimuatkan dalam kes dua telah dijalankan dengan berjaya oleh Dr. Kulwant S. Bhangoo, M.D.,F.R.C.S., FACS, FICS, Chief of Plastic Surgery at Mercy Hospital, Buffalo, New York. .

No comments:

Post a Comment